W części promocyjnej Galerii Akademickiej ATH prezentowana jest wystawa prac Lecha Kotwicza pod tytułem „Pójdziemy w mia100!”.
Kuratorem wystawy jest profesor Ernest Zawada. Sam autor opowiada o pracach w słowach:
Prace prezentowane na wystawie w części promocyjnej Galerii Akademickiej ATH są swoistym – paradoksalnie zamierzonym, a więc skalkulowanym – „studium przypadku”. Część z nich pokazywana jest powtórnie, kilka w debiutanckiej odsłonie. Za ich sprawą chcę zaprosić potencjalnego odbiorcę, czy to odwiedzającego osobiście ekspozycję, czy „podglądającego” miasta online do intertekstualnej wędrówki, w której zaproponowana estetyka gra o palmę pierwszeństwa z egzystencjalnym namysłem doby pandemii. Może ten „wesoły niepokój” przeczuwałem, bo w przysłowiowej globalnej wiosce to właśnie miasto zdaje się być we współczesnym, postmodernistycznym świecie dżunglą samotności – czyli w tym wypadku zobrazowanej graficznie pustki. Zresztą, wielość interpretacji jest wręcz wskazana. Interesuje mnie stawianie pytań, nie podsuwanie uproszczonych odpowiedzi. Oczywiście, tym tekstem puszczam oko (tak jakbym na drzwiach napisał jeszcze kredą: drzwi). I tak, zapewne – w przestrzeni medialnych, szybkich przekazów – liczy się pierwsze wrażenie. Nie obrażę się, kiedy ktoś w przypływie recepcyjnego szaleństwa, krzyknie w afekcie: Jakie to jest piękne! / chociaż, jak wiadomo, nie ma dziś nic bardziej ryzykownego od flirtu z kategorią piękna/. Chcąc pełnić jednocześnie funkcję przewodnika i podglądacza, w voyeurystycznej demonizacji staję się na chwilę moją ulubioną figurą: błaznem. Bo przecież, jako się rzekło, ponad akademickim dyskursem, niechby w stylizacji, postawić należy proste „jak sznurek w kieszeni” pytanie: Jak się Państwu to wszystko podoba?
Lech Kotwicz
Lech Kotwicz – absolwent filmoznawstwa (w Instytucie Sztuk Audiowizualnych) Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Działalność literacką i publicystyczną uzupełnia głównie o aktywność w obszarze rysunku satyrycznego. Nagrody w konkursach literackich i związanych z rysunkiem satyrycznym. M.in. Nagroda Specjalna w randze Grand Prix w VIII Salonie Karykatury Antywojennej w Kragujevcu (Serbia, 1995) oraz cztery wyróżnienia honorowe w konkursach organizowanych przez Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie. Indywidualne wystawy rysunku satyrycznego w rodzinnym Bielsku-Białej, m.in. „Prezydęci doszli i nie doszli” (Galeria Wzgórze, 2000) oraz kilkukrotnie w różnych instytucjach miejskich w ramach autorskiego cyklu „Histo RYJKI Obrazkowe”. Do tego udział w licznych wystawach pokonkursowych na terenie kraju i zagranicą. Kurator Bielskiego Konkursu Satyrycznego WRZUĆ NA LUZ, pracuje w Miejskim Domu Kultury w Bielsku-Białej.
Cykl (wyobrażeniowych) miejskich pejzaży w postaci artystycznych printów w formacie (z reguły poziomych) plakatów o wymiarze 100×70 zaprezentował po raz pierwszy w styczniu 2020 roku w Sali Wystawowej Domu Kultury Włókniarzy podczas indywidualnej wystawy „Idziemy w mia100!”. Bazą wyjściową jego prac jest rysunek odręczny, prosta, często intuicyjna zabawa (choć jak najbardziej na poważnie), kiedy czarny cienkopis wędruje po białej powierzchni papieru. Po zeskanowaniu dalsza część procesu twórczego odbywa się przy użyciu programów graficznych, które stanowią główne pole artystycznej eksploracji w obrębie wielości stylistyk (od czytelnych nawiązań do klasycznych inspiracji, po futurologiczną progresywność, do której kluczem jest multiplikacja i gra kolorem). Ostatnio tworzy również na tle wydrukowanych prac portrety, tym samym poszerzając pole zainteresowań o medium fotograficzne.
Serdecznie zapraszamy do oglądania!
©2024 Uniwersytet Bielsko-Bialski. Wszystkie prawa zastrzeżone.