Eugeniusz Delekta
Profesor, urodzony w 1946 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Grafiki w Katowicach, dyplom z wyróżnieniem z grafiki warsztatowej u prof. Andrzeja Pietscha i projektowania graficznego u prof. Tadeusza Grabowskiego oraz malarstwa u prof. Rafała Pomorskiego. Od 1972 roku związany ze szkolnictwem wyższym, początkowo pracuje w ASP, a następnie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Filii w Cieszynie, gdzie współorganizował Instytut Wychowania Plastycznego. W latach 1996-2002 był dyrektorem Instytutu Sztuki, a następnie dziekanem Wydziału Artystycznego (2002-2008). Od 1988 kieruje Katedrą Grafiki. W 1997 roku uzyskał tytuł naukowy profesora sztuk plastycznych, a w 2000 roku stanowisko profesora zwyczajnego. Prof. Eugeniusz Delekta należy do grona wybitnych artystów grafików. Od czterdziestu lat związał swoje życie zawodowe, artystyczne, naukowe i dydaktyczne z Uniwersytetem Śląskim, angażując się w rozwój kształcenia artystycznego. W latach 1996-2002 był Dyrektorem Instytutu Sztuki. W 2002 r. organizator Wydziału Artystycznego, funkcję Dziekana Wydziału Artystycznego pełnił dwukrotnie (2002-2008). Inicjator i współorganizator Ogólnopolskiej Międzyuczelnianej Rady Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych (OMREA), 1999-2004 jest jej przewodniczącym, 2004-2008 wiceprzewodniczącym. 1999-2002 był ekspertem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego, od 2003 jest ekspertem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oraz Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Niezwykle dużo uwagi poświęca promocji kadry naukowo-dydaktycznej, był promotorem w 8 doktoratach sztuki, recenzentem w 32 przewodach habilitacyjnych oraz 23 postępowaniach o tytuł profesora sztuk plastycznych oraz promotorem 297 dyplomów magisterskich. Prof. E. Delekta w twórczości artystycznej zajmuje się głównie grafiką. Podejmuje różnorodną problematykę, którą ujmuje w cykle tematyczne, np. „Pejzaż Śląski", „Z podróży", „Cykl marynistyczny", „Cykl tatrzański", „W pewnym miejscu", „Ogrody", „Epitafium dla sosny", „Pejzaż beskidzki", „Architektura gór", „Ingerencje", „Struktury przestrzeni", „Katedry", „Żaglowce", „Inspiracje muzyczne", „Miejsca zapomniane", „Przestrzenie dźwięków", „Konstelacje", „Znaki i symbole", „Impresje Jurajskie", „Metropolis Silesia". Jest niezwykle aktywnym w działalności artystycznej, swoją twórczość prezentował na ponad 50 wystawach indywidualnych, w galeriach krajowych i zagranicznych, brał udział w ponad 300 wystawach zbiorowych, w tym 40 wystawach Sztuki Polskiej za granicą, m. in. w Sofii, Wiedniu, Miskolcu, Turku, Moskwie, Halle, Warnie, Berlinie, Budapeszcie, Pradze, Ostrawie, Raumie, Londynie, Helsinkach, Sztokholmie, Genk, Wolsburgu, Żylinie, Spiska Nova Ves, Karwinie, Nograd, Lucencja. Jego twórczość graficzna była prezentowana na ponad 62 wystawach międzynarodowych m. in. Oxfordzie (1982); Budapeszcie (1985, 1988); Menton; Genk (1995); Paryżu (1999); Ville-Marie (2000); Toronto (2000); Cadaques (2001); Opavie (2002); Bages (2002); Cluj (2003, 2005); Chamalieres (2003); Novosibirsku (2005); Eivissa (2005); Ostravie (2005); Sarcelles (2005, 2009); Wilnie (2006); Iowa City (2006); Geronie, Maramures (2006); Malborku (2007,2011); Guanlan (2007); Havierovie (2007); Gornji Milanovac (2008); Warszawie (2008, 2011); Gdańsku (2008, 2011); Bangkok; Ostrowiu Wielk.(2003, 2005, 2007, 2009, 2011); Mediolanie (2009), Buenos Aires (2009); Lublinie (2009); Bitolii (2009); Sofii (2010); Ostrowcu Świętokrzyskim (2006, 2008, 2010); Istambule (2011), Tarragonie, Sint Niklaas; Ploiesti (2011). „O stylu prac profesora Delekty przesądza swoisty sposób postępowania artystycznego zasadzający się na wnikaniu w istotę wszelakiej materii podlegającej twórczej kontemplacji. Fragmenty owej rzeczywistości ukazane są w analitycznym rozbiorze, przesuwane i obracane względem siebie, niczym w kubistycznej kompozycji. Zabiegi analizy i wnikania w sedno przedmiotu, ujawniające wewnętrzny porządek przywoływanych form, nieoczekiwanie ukazują ich obfitość. Lecz w tym chaosie jest porządek, w pozornej sprzeczności, wyrafinowana logika."(Aleksandra Giełdoń-Paszek) Prof. E. Delekta jest mistrzem graficznych technik metalowych (akwaforty, akwatinty), w ostatnich latach w swojej twórczości wykorzystuje również druk cyfrowy i techniki eksperymentalne. Tworzy dzieła o wielkiej sile działania i poetyckim nastroju, zawierające nową, oryginalną koncepcję metafory.
©2024 Uniwersytet Bielsko-Bialski. Wszystkie prawa zastrzeżone.